خانه / اخبار کوتاه / آمبولانس فداغ به دستور شبکه بهداشت شهرستان گراش به خلیلی منتقل شد

شیوه ای غلط در مجالس ختم در فداغ

مراسمات عزاداری از رفتگانمان در فداغ در سالهای متمادی دچار دستخوشهایی گردیده است .
اگر به دوران نه چندان دور این مراسمات نگاه کرده باشید پی خواهید برد که در گذشته مراسم عزاداری مردم فداغ بدینگونه که در حال حاضر اجرا می گردد ، نبوده است .
در گذشته اگر فردی از خانواده ای بدرود حیات می گفت صاحب عزا بایستی کل شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری را به صرف نهار و یا شام دعوت می کرد .
ولی امروز این مراسم به طور کلی در فداغ منسوخ شده و از پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین خبری نیست .
در گذشته مراسم قرآن خوانی در منزل متوفی برگزار می شد ولی امروزه در مساجد این مراسم اجرا می گردد .
مراسم قرآن خوانی و یا به نوعی مجلس ختم در فداغ معمولا به یک نوع خلاصه می شود و آن بدین طریق است که بر حسب اینکه متوفی در کدام محله فداغ سکنی داشته است ، مراسم قرآن خوانی در نزدیکترین مسجد محل انجام می پذیرد .
مراسم قرآن خوانی و مجلس ختم در مساجد فداغ که در حال حاضر اجرا می گرد دارای نواقصاتی می باشد که مسئولین برگزارکننده تاکنون از آن غافل مانده اند .
;p
به تصویر مراسم ختم در مسجد زایر حسینی فداغ دقت فرمایید .
صاحب عزا واطرافیان نزدیک ایشان در جلو درب مسجد از دوطرف بر روی صندلیهای مخصوص نشسته و مردم جهت شرکت در مراسم از جلو این آقایان رد شده و با آنان صورت بوسی می نمایند و در گوشه ای از مسجد که معمولا رو به قبله و کاملا پشت به صاحب عزا، می باشد نشسته و به تلاوت کلام الله مجید اقدام می نماید .
آیا به نظر شما این شیوه شیوه ای درست است که در فداغ اجرا می گردد ؟

چرا صاحب عزا بر روی صندلی و مهمانان و حاضرین بر روی زمین نشسته اند؟
حاضرین در مجلس ختم چرا پشت به میزبان نشسته اند ؟ و یا چرا صاحب عزا و اطرافیان آنها رودرروی مردم قرار نگرفته اند ؟
آیا ما باید به مهمانان خود پشت نماییم ؟ و یا مهمانان به میزبان پشت نمایند ؟
آیا بنظر شما این می تواند شیوه ای درست باشد ؟
آیا بنظر شما بهتر نیست صاحب عزا در محلهایی که با فلش مشخص شده است مستقر شوند و شرکت کنندگان در مراسم بعد از دست دادن با آنها و صورت بوسی در جلو آنها به صورت صفوفی منظم قرار گیرند و به تلاوت کلام الله مجید مبادرت ورزند ؟
در این شیوه تا پایان مراسم صاحب عزا و شرکت کنندگان در مراسم رودر روی هم قرار گرفته اند و می توان درک بهتری از مجلس داشت .
منتظر نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم

درباره‌ی فداغ نيوز

6 نظر

  1. جوان فداغی

    سلام خدمت تمام دوستان و مدیر محترم سایت
    خدمتتون عارضم طبق اخلاق اسلامی و فرموده ی معصومین علیهم السلام هروقت خانواده ای صاحب عزا شد بهتر است همسایه ها به مدت سه روز برای خانواده ی عزادار غذایی برای خوردن تهیه کنند نه اینکه خانواده عزادار به مهمانان غذا دهد و این بدعتی است که در فداغ بوده و کم و بیش همچنان وجود داره.
    اما راجع به طریقه ی نشستن که شما گفتید باید بگم این به عرف برمیگرده و فعلا این نحوه ی استقبال از کسانی است که برای عرض تسلیت تشریف میارن.و هیچ ایرادی هم نمیشه بهش گرفت.چون عرف به سلیقه مردم بستگی داره و تا جایی که با موازین شرع در تضاد نباشه هیچ مشکلی نداره.
    بهتره به جای این مبحث به بحث خرافات و بدعت در فداغ بپردازید و البته بحث های دیگر.

  2. عادل نریمانی

    سلام دوست عزیز
    ضمن تسلیت به شما و خانواده محترم فداغی چند نکته رو میخاستم بگم
    اول اینکه شیوه نگارش مطلب شما طوریه که به نظر میاد قصد انتقاد از غذا ندادن به مردم توسط خانواده متوفی رو دارید
    دوما اینکه برای اینگونه مراسم در مسجد برگزار بشه خیلی بهتره چون اکثر خانه های فداغ ظرفیت پذیرایی از تعداد زیاد همشهری های خودمون رو نداره و در ضمن مثل قبلن هم میشه بعد از مراسم تا چند روز تو خونه متوفی قران باشه و هرکی اومد خونشون قران هم بخونه که کاملا شیوه خوبیه
    سوما اینکه افراد صاحب عزا جلو در مسجد میشینن هم فک کنم خوب باشه برا نظم مسجد و قران خوانی بهتره
    اینجوری هرکس بیاد داخل همونجا به صاحب عزا تسلیت میگه و نیازی نیست بره بالای مسجد و برای خروجش از مسجد و خداحافظی با صاحب عزا هم بهتره!
    فداغ نیوز:سلام عادل جان از اظهار لطف شما متشکرم .اصلا مسله غذا دادن و یا ندادن نیست . هدف فقط طرز قرارگرفتن صاحب عزا و حاضرین در مجلس است . صد البته که این مراسمات در مسحدبرگزاربشه بهتره ولی طرز نشستن به نظرت نباید فکری بحالش بشه

  3. برادر عزیز ایراد شما به غذا ندادن صاحب عزا به همه ی مردم است ؟به اینکه دیگر در خانه خود مراسم نمیگیرند ؟ برادر گرامی مشکلات مردم رو در نظر بگیر .الان به خاطر راحتی و امکانات بهتری که در حسینیه ها وجود دارد اینکار انجام میشه. در ضمن جلو در نشستن جهت تقدیر و تشکر از افرادی ست که در جلسه ختم شرکت کردن است نه چیز دیگر. ایراد بنی اسراییلی گرفتن شایسته شما نیست.نمیدانم بر چه اساس و طرز فکری چنین مطلبی را منتشر کرده اید .شما نمیتوانید جای صاحب عزا را در مراسم به سلیقه خودتون تعیین کنید.
    فداغ نیوز: سلام بر امیرخان عزیز . بنده نه به خاطر غذا ندادن بلکه به طرز چگونه مراسم گرفتن ایراد گرفتم . این نظر هم تحمیلی بر کسی نیست و نخواهد بود . بنده کلی عرض کردم که به این شیوه برگزار کردن دارای ایراداتی است که بهتر است این ایرادات برطرف گردد

  4. در حال حاضر مجلس ختم در بندرعباس، دیده بان و اکثر نقاط به این شیوه برگزار می شود. از لحاظ شام و ناهار ندادن توسط خانواده متوفی به میهمانان بخاطر اینکه خانواده داغدار بیش از این به مشقت و دردسر نیفتد شیوه فعلی بهتر است. فقط میهمانانی که از راههای دور می آیند باید پذیرایی شوند. زیرا هزینه ها سنگین است و باید مردم حتی به خانواده متوفی کمک کنند.

  5. با سلام. در ابتدا درگذشت این بانوی بزرگوار زینب خانم فداغی خدمت خانواده محترمشان و هم چنین شما مدیر محترم تسلیت عرض می کنم.
    ….

    بنده هم با بخشی از نظر شما موافقم.ولی با بخشی دیگر نه.
    اول اینکه فرمودید صاحب عزا باید مهمانانی که در مراسم تدفین شرکت کرد ه اند را به صرف نهار یا شام دعوت کنند. اما آیا شما فکر نمی کنید که تهیه ی غذا برای تعدا کثیر مهمانان شاید از عهده ی صاحب عزا برنیاید؟
    چه بهتر که این رسم برداشته شد! شاید صاحب عزا از نظر وضعیت مالی در شرایطی نباشد که بتواند غذای این جماعت را تهیه کند. در این صورت هم غم از دست دادن عزیزش را بر دل دارد و هم ترس از آبرو ریزی. در این شرایط تنها دغدغه اش این است که هر طور شده حتی با رو زدن به غریبه و آشنا هزینه ی مراسم را تهیه کند. حال به نظر شما این کاری درست و خداپسندانه است؟
    اما مورد بعدی که فرمودید چرا در مسجد ؟چرا در منزل متوفی نه؟!!
    من با این موضوع هم مخالفم و هم موافق
    مخالف از این جهت که مسجد یک مکان مذهبی معنویی است که اجرایی مراسم خاص این مکانهاست و به نظرم ثواب بیشتری از آن به روح متوفی می رسد. چرا که در این مکانها حرمت ها بیشتر حفظ می شود و مردم ناچارند برای وروود به مسجد و قرائت قران با وضو و طهارت وارد شوند و سایر دلایل…
    اما موافقم چونکه در منزل مرحومه امکان شرکت تمامی بانوان وجود دارد اما در مسجد اینگونه نیست.
    درباره نحوه ی نشستن میزبان نیز حق با شماست ،درست نیست میزبان در طرفی و مهمانان در طرف دیگر و پشت به هم باشند.
    تاکنون در مراسمی ختمی شرکت نکرده ام ونمی دانم آیا خانم ها هم اینطور نامنظم هستند یا نه .ولی به نظرم اگر نحوه ی نشستن همانند ختم قرآن در ماه مبارک باشد نظم و احترام چنین مجالسی بیشتر حفظ خواهد شد.
    فداغ نیوز: سلام بر خواهر خوب خودم . از اظهار لطف و همدردی شما متشکرم . من هرگز نگفتم صاحب عزا باید مردم را دعوت کند . حرف من فقط در مورد چگونه برگزار کردن مراسم در مسجد می باشد که شیوه کنونی را اصلا مناسب نمیدانم . بنده در مورد برگزاری مراسم در مسجد هم خرده نگرفته ام . با چگونه برگزار کردن مراسم در مسجد به شیوه کنونی مخالفم .حرف من فقط در رابطه با پاسخ آخر شماست که جوابمو دادید .

  6. خواهشمندم اول بایک بزرگتر مشورت کن بعد مطلب رو تایپ کن.
    فداغ نیوز:باسلام این شیوه متعلق به نسل قدیم نیست که بخواهیم با بزرگان مشورت کنیم ود ثانی گیرم هم که متعلق به گذشته باشه .بتظرت چون متعلق به نسل گذشته است پس شیوه ای درست است؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


1 + 6 =