خانه / اخبار کوتاه / آمبولانس فداغ به دستور شبکه بهداشت شهرستان گراش به خلیلی منتقل شد

نقدی بر خواستگاری رفتن دختران

خواستگاری دختر از پسر در جامعه ما آنقدر مضحک و خنده دار می باشد که هیچ انسان عاقلی به خود اجازه حتی باور آنرا نخواهد داد .برخلاف این مسئله در جامعه غربی و کشورهای به اصطلاح پیشرفته ، آنقدر جا افتاده است که دختران به خود اجازه می دهند همچون پسران به خواستگاری مرد مورد علاقه خود روند .
در این رابطه خانم (شمیم) نقدی داشته اند بر خواستگاری دختران از پسران که از شما دعوت می کنیم مطالعه فرمایید.
باسلام وعرض تبریک به مناسبت حلول ماه تعبد وبندگی وآرزوی قبولی عبادات روزه داران عزیز.راجع به مطلب لزوم به خواستگاری رفتن دختران باید به عرض برسانم درکشور ماخواستگاری مستقیم دختراز پسرزیاد مورد علاقه مطلوب نیست و بر خلاف عرف جامعه ی اسلامی ماست وعوارض بیشتری خواهد داشت، که در نهایت از نظر روانی و شخصیتی و حیثیت اجتماعی و خانوادگی، به ضرر دختر تمام خواهد شد.
به ویژه اگر دختر در این رابطه پاسخ منفی بشنود. چراکه زنان از نظر عاطفی و هیجانی در عین حال که در سطح بالاتری از جنس مخالف هستند، اما شکنندگی آنها نیز به همین میزان از نظر عاطفی بیشتر از مردهاست .
وقتی دختر پاسخی منفی از جانب پسر میشنود، بخاطر همین روحیه ی شکنندگی ،خرد شدن عزت نفس را در خودش احساس میکند واین تجربه ی تلخ شکست،تا پایان عمر بادختر خواهد ماند،در صورتی که در پسران شاید بخاطر وابستگی عاطفی که به
دختر مورد علاقه خود داشته، با شنیدن پاسخ منفی دچار شکست عشقی بشوند ولی هرگزآن حالت روحی که در دختر ایجاد میشود در پسران رخ نخواهد داد، چراکه پسر براساس قانون طبیعت عمل کرده (چونکه در طبیعت هم این قاعده وجود دارد ودربین حیوانات درخواست از جنس مخالف غالبأازطرف جنس مذکراست )ولی دختر برخلاف عرف ،اعتقادات مذهبی و قانون طبیعت عمل کرده لذا با این شکست احساس پوچی و عذاب وجدان دارد،که با این دلایل دراین موارد که هم احتمال پاسخ منفی وجود دارد وهم مثبت ،بایدبادرایت خاصی عمل شود، که درصورت لزوم اولا با افراد کارشناس مشورت صورت گیرد، ثانیا بعد از مشورت ازواسطه ای که از نظر تعهد،دلسوزی و رازداری مورد اعتماد باشد، استفاده کند تا به صورت کاملا محرمانه پیگیری را انجام داده واین در حالیه که در جامعه ی ما اگردختر مستقیم اقدام به خواستگاری کند، پسراین عمل او را به عنوان رفتار نابهنجار و خلاف ادب و اخلاق تعبیر خواهد کرد، و چه بسا همین کارموجب روی گردانی او از این دختر شده و دختر را فردی بی حیاو … بشناسد.
خبری رواز داخل سایتی خواندم که از اخبار آمار خودکشی در میان دختران جوان هندی مطالبی نوشته بود که می گفت از سایر کشورها بیشتراست.
گروهی از جامعه شناسان و روان شناسان از سوی سازمان یونسکو برای ریشه یابی این موضوع به کشور هندوستان رفتند و بعد از تحقیق مشخص شد که دلیل آن این بوده که در جامعه هندوستان این دخترهاهستند که به خواستگاری آقایان می روند و بعد از شنیدن چند جواب رد از سوی آنها به افسردگی و شکست عاطفی مبتلا میشوند.
بنابراین آنها که روحیه لطیف تر و حساس تری دارند دست به خودکشی می زنند.
درآخر، مطلبم را با این جمله ی استاد مطهری به پایان میبرم .استاد مطهری می فرمایند:”این که از قدیم الایام مردان به عنوان خواستگاری نزد زنان می رفته اند و از آنها تقاضای همسری می کرده اند، از بزرگ ترین عوامل حفظ حیثیت و احترام زن بوده است.
طبیعت مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن.
طبیعت زن را گُل، و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است.
این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکارهای خلقت است که در غریزة مرد نیاز و طلب و در غریزة زن ناز و جلوه قرار داده است.
خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود. برای مرد قابل تحمّل است که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود و آن گاه از زن دیگری خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت خود را به همسری با او اعلام کند اما برای زن که می‌خواهد محبوب و معشوق و مورد توجه و علاقه باشد و از قلب مرد سر در آورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند، قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به همسری خود دعوت کند و احیاناً جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری رود”.

باتشکر وپوزش : شمیم
index

درباره‌ی فداغ نيوز

یک نظر

  1. کاملا با نظر شمیم موافقم.حرف دل بنده رو زد.
    فداغ نیوز:واقعا؟ با حرفهایی که خانم (شمیم) زدند ما رو هم تا حدودی قانع کردند .البته باز هم جا دارد از این خانم محترم به خاطر اینکه دعوت مارو پذیرفتند و با نوشتن مقاله ای بسیار جالب و آموزنده ابهامات را برطرف نمودند تشکر نماییم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


8 + = 9